Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul has been either praised to the skies or held up to public obloquy ; he is considered as the greatest writer in the English language, or as a writer whose ideological and political attitudes are sometimes considered dubious—few writers have been as controversial as V. S. Naipaul. The tensions that surround the man and his oeuvre are only echoed by the multiple strands that his writing has been taking over the past fifty years—multifarious and yet paradoxically more and more centred. V. S. Naipaul not only writes fiction and non-fiction, he covers a wide spectrum of the literary practice, writing short stories and novels, essays and travel writing. A few academics among the specialists of V. S. Naipaul’s work present us with papers on different aspects and periods of the writer’s oeuvre, from 1957 to 2002, as well as the richness and complexity of the writing. They make it easier to understand how generic boundaries are not what matters. The sense of form and creation is simply at work in every text. It is the same furrow that is being ploughed with different tools. The papers were originally presented at the conference “V. S. Naipaul : a World in Tension” (Paul Valéry University, Novembre 2002)
Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul a été tantôt voué aux gémonies tantôt encensé ; tantôt considéré comme le plus grand écrivain de langue anglaise, tantôt comme un écrivain dont les prises de position politiques et idéologiques sont douteuses — peu d’écrivains ont été aussi controversés. À ces multiples tensions qui entourent l’homme et son œuvre, le lecteur trouve un écho dans son écriture, constituée au fil des cinquante dernières années. Le registre de sa pratique littéraire est extrêmement large : nouvelles, romans, essais et récits de voyage. Parmi les spécialistes de l’œuvre de V. S. Naipaul, quelques universitaires, tout d’abord réunis au cours du colloque « V. S. Naipaul : un monde sous tension » (université Paul-Valéry, novembre 2002), présentent ici des articles portant sur les différents aspects et périodes de l’œuvre, en reflétant ainsi la richesse et la complexité. À la lecture de ces articles, il devient plus facile de comprendre à quel point les distinctions de genre ou de forme n’ont que peu d’importance ici, comme s’il s’agissait du même sillon, labouré par différents outils.
2004, 15 × 21 cm, 12 €, 262 p., dos carré collé, ISBN 2-84269-618-2.
Coll. « Les Carnets du Cerpac » nº 1,.
Sur le même sujet « Civilisation anglaise » :